دكتور هشام أحمد الوصيف | استشاري العلاج الطبيعي والسمنة

سعر جلسات كافيتيشن للبطن لاذابة الدهون مع د.هشام الوصيف

جلسات كافيتيشن للبطن – بديلك الامن عن شفط الدهون

تعتبر جلسات كافيتيشن للبطن واحدة من الوسائل الفعالة جدًا لإذابة الدهون والتخلص من السمنة الموضعية والدهون اللي موجودة في منطقة البطن و اللي صعب التخلص منها عن طريق الرجيم أو التمارين الرياضية، لكن في نفس الوقت جلسات كافيتيشن للبطن مسؤولة فقط عن التخلص من السمنة الموضعية في البطن مش عن فقدان الوزن أو التخسيس ودي نقطة مهم جدًأ نوضحها.

في المقال ده هنتعرف على كل حاجة تخص جلسات كافيتيشن للبطن؛ يعني مميزاتها هل لها أضرار أو آثار جانبية خطيرة واللا لأ؟ هل جهاز الكافيتيشن مناسب لكل الناس ولا لأ؟ مين هو دكتور هشام الوصيف؟ ليه يعتبر أفضل دكتور تخسيس في القاهرة؟ كل ده هنجاوبكم عليه في مقالنا النهارده.

ايه هي جلسات الكافيتيشن؟

قبل ما نتكلم عن تفاصيل جلسات كافيتيشن للبطن خلونا في الأول نتعرف على جهاز الكافيتيشن نفسه.

 ما هو جهاز الكافيتيشن لشد الترهلات؟

 جهاز الكافيتيشن لشد الترهلات ببساطة هو واحد من الأجهزة  أو التقنيات اللي بتعمل على تفتيت وإذابة الدهون الموجودة داخل الخلايا الدهنية بالجسم.

طيب ياترى الجهاز ده بيفتت الدهون إزاي؟

  • الجهاز بيعمل عن طريق الموجات فوق الصوتية.
  • تعمل الموجات دي على إحداث شقوق في الخلايا الدهنية مما يساعد على تفتيت الدهون.
  • الجهاز بيستهدف الخلايا الدهنية لدرجة إنه بيشوهها وبالتالي بتخرج الدهون وتتحول إلى سائل.
  • بيتم التخلص من السائل ده عن طريق الجهاز البولي ” في صورة بول” والجهاز الليمفاوي ” في صورة عرق”
  • المميز في التقنية دي إنها بتخلص الجسم من الدهون السطحية والدهون العميقة من غير أي زيادة في نسبة الدهون بالدم.

بتتم جلسات كافيتيشن للبطن أو لأي مكان بالجسم زي الأرداف، الفخذين، الذراعين أو أي مكان تاني من غير أي جروح أو ألم يستدعي التخدير، ده غير إنها بتساعد على التخلص من السيلوليت وشد الجسم بنسبة كبيرة جدًأ.

طريقة استخدام جهاز الكافيتيشن للتخسيس؟

لو حبينا نشرح ازاي جلسات كافيتيشن للبطن بتخلي الشخص يتخلص من الدهون الموضعية هنلاقي إنه الجهاز بيشتغل على فكرة إذابة الدهون زي ما قولنا وبالتالي:

  • الموجات فوق الصوتية وموجات ترددات الراديو بتكون فقاعات حوالين الخلايا الدهنية.
  • الفقاعات دي بتكسر الروابط الدهنية وبالتالي بتتحول كيميائيًا وتنفصل لجلسرين وأحماض دهنية.
  • الجلسرين بيقدر الجسم يستفيد منه مرة تانية؛ أما الأحماض الدهنية فبيتخلص منها عن طريق الكبد.
  • الأحماض الدهنية بيقدر الجسم يتخلص منها من غير أي زيادة في نسبة الدهون بالدم أو حتى تراكم بالكبد.

مواضيع ذات صلة : دكتور دايت فى مدينة نصر

ما هي مدة جلسات كافيتيشن للبطن لاذابة الدهون

مدة جلسات كافيتيشن للبطن بتختلف من شخص للثاني حسب كمية الدهون المتراكمة في منطقة البطن وعدد الجلسات اللي هيحتاجها بناءًا على كمية الدهون دي.

الطبيب هو الشخص المسؤول عن تحديد عدد الجلسات اللي بيحتجها كل شخص، أما عن مدة الجلسة الواحدة فهي في العادي بتكون حوالي 30 دقيقة تقريبًا.

مواضيع ذات صلة: دليلك الشامل لجلسة كافيتيشن لإذابة الدهون

سعر جلسات الكافيتيشن مع د.هشام الوصيف

هل يقتصر إجراء جلسات الكافيتيشن على البطن فقط؟

في الحقيقة إجراء جلسه كافيتيشن لإذابه الدهون مش بيقتصر على منطقة البطن فقط بالعكس في أماكن جلسات الكافيتيشن كتيرة، يعني الجلسات ممكن إجرائها لمناطق مختلفة في الجسم؛ أي منطقة فيها دهون موضعية زي:

  • البطن.
  • الفخذين.
  • الوركين.
  • الذراعين.

ملحوظة:

لا يمكن استخدام جلسات الكافيتيشن على مناطق الرأس والوجه والرقبة.

مميزات وعيوب جلسات كافيتيشن للبطن

قبل ما نتكلم عن المزايا خلونا نتكلم عن اضرار جلسات الكافيتيشن أو بمعنى أدق الآثار الجانبية المتوقع حدوثها بعد جلسات كافيتيشن للبطن، على الرغم من كون جهاز الكافيتيشن آمن وفعال جدًأ، إلا إنه في بعض الآثار الجانبية البسيطة لاستعماله واللي بالمناسبة مش خطيرة أبدًأ.

بعد إجراء جلسات كافيتيشن للبطن لفترات طويلة ممكن يلاحظ الشخص بعض اضرار جلسات الكافيتيشن مثل ظهور الكدمات و الاحمرار بالجلد وفي بعض الأحيان ممكن يحصل التهابات ولكن الآثار دي نادر حدوثها إلا في حالات قليلة جدًأ.

أما عن مزايا جهاز الكافيتيشن بالموجات فوق الصوتية للبطن:

  • جلسات كافيتيشن للبطن الجلسات آمنة تمامًا
  • مش محتاج إجازة من شغلك لأنه تقدر تمارسه بمجرد انتهاء الجلسة.
  • تستهدف الجلسات الخلايا الدهنية واللي بعد تدميرها مش بتنمو مرة تانية.
  • النتائج دائمة لفترة طويلة جدًا خاصة مع الالتزام بنمط حياة صحي.
  • لا توجد أي مضاعفات أو آثار جانبية خطيرة.
  • الجلسة بتم بدون أي إجراء جراحي.
  • مفيش تخدير لأنه مفيش ألم يُذكر.

باختصار نقدر نقول إنه الخضوع لجلسات كافيتيشن للبطن بتساعد على التخلص من الدهون والسمنة الموضعية في منطقة البطن؛ يعتبر الدكتور هشام الوصيف ومركز البرج من أفضل الأماكن اللي بتوفر الجلسات دي.

هل جلسات الكافيتيشن للتخسيس بتساعد على فقدان الوزن؟

استخدام جلسات الكافيتيشن بيساعد في التخلص من الدهون الموضعية العنيدة المتراكمة في مناطق مختلفة بالجسم ده طبعًأ بعد تجربة وسائل كثير زي افضل انظمة غذائيه للتخسيس السريع ، التمارين الرياضية وفشل كل المحاولات دي في القضاء على دهون متراكمة في منطقة محددة.

في أشخاص كثير عندها سوء توزيع للدهون وده بيخلي الجسم شكله مش متناسق؛ يعني مثلا تراكم دهون في منطقة معينة زي الفخذين، الوركين، الأرداف، البطن والذراعين وهنا بيكون الحل الأمثل هو الخضوع لجلسات جهاز الكافيتيشن اللي بتساعد على التخلص من الدهون الموضعية والسيليوليت.

المميز في جلسات كافيتيشن للبطن إنها تقلل محيط منطقة البطن وبتحسن شكل الجلد بنسبة كبيرة، لكن بخصوص فقدان الوزن فده يتطلب الالتزام بنمط حياة صحي ينقسم لشقين ( نظام غذائي، تمارين رياضية) بالمتابعة مع أخصائي تغذية.

باختصار جلسات الكافيتيشن لا تساعد على فقدان الوزن هي فقط بتساعد على ضبط شكل الجسم بحيث يكون أكثر تناسق بعد التخلص من السمنة الموضعية.

نصائح بعد جلسات الكافيتيشن لانجاحها

واحدة من نصائح دكتور هشام الوصيف المهمة جدًا لكل مرضاه هي الحفاظ على نظام غذائي منخفض السعرات الحرارية، كمان مهم جدًأ إنه يكون متوازن وبيضم كل العناصر اللي محتاجها الجسم، ده غير النشاط الرياضي المهم جدًا بعد الانتهاء من جلسات الكافيتيشن علشان يحافظ المريض على النتيجة، كمان دكتور هشام ينصح ب:

  • شرب 2 كوب على الأقل من المياه قبل وبعد الجلسة.
  • مشي 30 دقيقة على الأقل بعد كل جلسة علشان الجسم يتخلص من الدهون اللي تم تفتيتها.

الالتزام بالنصائح دي هيساعد المريض على الحفاظ على شكل جسمه وكمان علاج مقدمات أمراض كثير على رأسها مقدمات مرض السكري ومقاومة الأنسولين.

موانع إجراء جلسات كافيتيشن للبطن

على الرغم من كون جلسات كافيتيشن للبطن آمنة وملهاش أي مضاعفات خطيرة؛ إلا أن في حالات معينة لا تناسبها الجلسات زي:

  • وجود أي غرسات معدنية بالجسم.
  • الشخص يعاني من عدوى.
  • وجود التهابات في المنطقة.
  • مرضى الكبد.
  • وجود تاريخ مرضي أو عائلي من الإصابة بالأورام الخبيثة.
  • ارتداء المريض جهاز تنظيم ضربات القلب. 
  •  الإصابة باضطرابات التخثر أو تناول أدوية تؤثر على تخثر الدم.
  •  الأشخاص المصابون ببعض حالات طبية خطيرة.

كمان الأشخاص اللي بيعانوا من أي أمراض خطيرة، ومهم جدًأ إنه لا يتم استخدام جهاز الكافيتيشن على الصدر إطلاقًا لأنه يؤثر بشكل مباشر على القلب.

مين هما الأشخاص اللي تناسبهم جلسات كافيتيشن للبطن؟

  • الأشخاص الذين يتراوح مؤشر كتلة الجسم عندهم بين 25 : 40  كجم / م 2.
  • وجود سمنة موضعية في منطقة البطن.
  • الجلسات تُناسب الرجال والنساء وإن كانت أكثر شيوعًأ عند النساء نتيجة طبيعة أجسامهم بعد الحمل والولادة.

تجارب البنات مع جهاز الكافيتيشن

في بنات كثير جدًا بتعاني من مشكلة السمنة الموضعية، وكثير منهم بيفضل الخضوع لجلسات جهاز الكافيتيشن (Cavitation) علشان تتخلص من السمنة في منطقة معينة من جسمها سواء كانت البطن، الذراعين أو الفخذين أو أي منطقة تانية الدهون متراكمة فيها.

اللي لاحظناه من تجارب البنات مع جهاز الكافيتيشن إنها حققت نتائج جيدة في إذابة الدهون، وفي العادي بتحتاج البنات الخضوع إلى عدد جلسات بين 8 إلى 12 جلسة بعدها هتلاحظ وصولها إلى نتيجة ممتازة طول ما هي ملتزمة بتعليمات الطبيب.

وفي الحقيقة معظم نتائج تجارب البنات مع جهاز الكافيتيشن في سلسلة مراكز البرج كانت ناجحة ومُفرحة للكثيرات منهم لأنها ساعدتهم على التخلص من الدهون المتراكمة، وربما يُكون ده سبب الإقبال المتزايد على الجلسات بالمركز.

جلسات الكافيتيشن أثناء الدورة الشهرية

ممنوع الخضوع إلى جلسات الكافيتيشن أثناء الدورة الشهرية، على الرغم من كونها تقنية آمنة تمامًا ولا يخضع المريض خلالها لأي نوع من أنواع التخدير أو أي شيء ينطوي عليه حدوث مضاعفات، إلا أن الموجات الصوتية اللي بيصدرها الجهاز لتفتيت الدهون بتخلي غير ملائم الخضوع إلى جلسات الكافيتيشن أثناء الدورة الشهرية.

جلسات الكافيتيشن والحمل

غير مسموح بالخضوع إلى جلسات الكافيتيشن أثناء الحمل، وده لأن آلية عمل الجهاز تتم عن طريق إصدار موجات صوتية بترددات عالية لتفتيت وإذابة الدهون؛ اللي بيخلي الجلسات مش مناسبة للحوامل لأنها قد يُسبب أضرار لجنينها.

جهاز الكافيتيشن وتكيس المبايض

من المعروف إن تكيس المبايض أحد أعراض الزيادة بالوزن واللي بيسبب تأخر الإنجاب عند ستات كثير، بتعمل الذبذبات الصادرة من جهاز الكافيتيشن على تفتيت الدهون اللي بيكون له تأثير إيجابي في التخلص من تكيس المبايض، وده لأن إذابة الدهون يزيل من تراكم الدهون على المبيض المُسبب تكيس المبايض.

وعلشان كده نقدر نقول أن جلسات جهاز الكافيتيشن لها تأثير إيجابي في التخلص من تكيس المبايض، ولكن مهم جدًا أن المريضة تعرف إنه الجلسات عامل مساعد فقط، وإنه مهم  استشارة طبيبها بخصوص الادوية اللازم تناولها للتخلص من المشكلة بصورة نهائية.

جلسات الكافيتيشن للصدر 

في ستات كثير بتعاني من مشكلة كبر الثدي، وبرده في رجالة بتعاني من نفس المشكلة اللي بنسميها (التثدي) وطبعا لأن جهاز الكافيتيشن بيذيب الدهون فناس كثير بتفكر إن جلسات الكافيتيشن للصدر هتكون فعالة في التخلص من دهون المنطقة دي، ولكن في الحقيقة مش مناسب أبدًا استخدام الجهاز لمنطقة الصدر، وده لأن الصدر قريب جدًا من القلب واللي ممكن يتأثر بشكل سلبي بالذبذبات الصادرة من الجهاز، وعلشان كده بننصح بتجنب استخدام الجهاز لمنطقة الصدر نهائيًا.

لو كنت واحد من الأشخاص اللي عايزين يتخلصوا من دهون منطقة البطن الموضعية؛ يعتبر مركز البرج بقيادة دكتور هشام الوصيف أفضل مراكز التخسيس في مصر واللي ممكن تخضع فيها لأفضل جلسات كافيتيشن للبطن وأكثرها فاعلية

ولإجراء جلسات كافيتيشن للبطن ولجميع مناطق الجسم فإن مركز الدكتور يعتبر من اشهر مراكز التخسيس فى مصر وعلاج النحافة والتأهيل هو اختيارك الأول.

الأسئلة الشائعة حول جلسات كافيتيشن للبطن:

ماهي عدد جلسات الكافيتيشن في الاسبوع؟

في الحقيقة الأمر متفاوت من شخص للثاني وده حسب كمية الدهون اللي موجودة في منطقة البطن وطبيعة المريض ونوع الجهاز نفسه، علشان كده تحديد عدد جلسات كافيتيشن للبطن بيرجع للطبيب بعد فحص المريض

هل جلسات الكافيتيشن مؤلمة و هل لها أضرار؟

الجلسات ملهاش أي تأثير سلبي على الجسم ممكن بس يحس الشخص خلال الجلسة ببعض الوخز وممكن يحصل احمرار بسيط وفي الحالات النادرة جدًأ ممكن يحصل التهاب أو كدمات بتختفي مع الوقت.

تعرف ايضا علي:

جلسات الليزر البارد للتخسيس

جلسات جهاز التخسيس كرايو